Dzielnica XII Bieżanów-Prokocim Miasta Krakowa
Dziecięcy parlament europejski

Dziecięcy parlament europejski

Po południu 23 maja 2013 r. sala reprezentacyjna Urzędu Miasta Krakowa w Rynku Podgórskim znowu rozbrzmiewała radosnym różnojęzycznym gwarem. Odbywała się wtedy sesja Europejskiego Parlamentu Młodych Eko-Obywateli, druga w Krakowie, a czwarta w Europie, w ramach projektu „Młodzi Europejczycy Eko-Obywatele”. Jest to jeden z unijnych programów edukacyjnych Comenius. Gospodarzami spotkania w Krakowie byli uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 123 z ul. Okólnej. Wśród licznie zgromadzonych gości byli nauczyciele ze szkół partnerskich biorących udział w projekcie z Francji, Hiszpanii, Włoch i Chorwacji, rodzice naszych uczniów, przedstawiciele Oddziału Krakowskiego Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA (instytucji wspierającej projekt) oraz gość szczególny – Pan Przemysław Jóźwiak, przedstawiciel biura krakowskiego europarlamentarzysty Bogusława Sonika. Uroczystość rozpoczęła się od odśpiewania hymnu Unii Europejskiej w językach narodowych każdej delegacji szkoły biorącej udział w projekcie. Koordynator projektu pan Patrick Germain podziękował nauczycielom każdej ze szkół partnerskich, rodzicom, samorządom oraz agencjom narodowym. Stwierdził, że być może wygłaszane przez uczniów referaty są zbyt idealistyczne, a nazwanie spotkania „parlamentem” zbyt zarozumiałe. Ale to obecni uczniowie będą w przyszłości budowniczymi Europy, będą tworzyć jej przyszłość. Najważniejsze w naszym projekcie są dzieci i to one zabierały głos w dyskusji. Wystąpienia, które zostały przygotowane są przejawem wielu form aktywności uczniów w ramach projektu „Jeunes europeens eco citoyens” koordynowanego przez szkołę francuską w Arques.

Głównym zadaniem tego projektu jest uświadomienie dzieciom konieczności dbania o środowisko, zapoznanie z problematyką zrównoważonego rozwoju oraz przygotowanie młodych jako przyszłych obywateli wspólnej Europy. Tematy wystąpień dotyczyły problemów – organizacja pejzażu-Ecole Primaire Jules Ferry-Arques, Francja, energia – SP123, Kraków, bioróżnorodność-Osnovna Skola Veceslava Holjevca-Zagreb, Chorwacja, woda-Istituto Comprensivo di Paliano, Włochy, segregacja odpadów – Colegio de Education Infantil Y Primaria Maestra Placida Herranz Azuqueca de Henares, Hiszpania. Oprócz tego każda ze szkół zaprezentowała swoje działania dotyczące pierwszego roku realizacji projektu oraz spektakl artystyczny. Młodzi parlamentarzyści stwierdzili zgodnie, że należy chronić przyrodę, szanować bioróżnorodność oszczędzać zasoby nieodnawialnych źródeł energii oraz w większym stopniu wykorzystywać odnawialne źródła energii.

Zgodnie ze słowami Antoine de Saint Exupery, które są mottem projektu : „Nie dziedziczymy Ziemi po naszych rodzicach, my ją pożyczamy od naszych dzieci” szkoła koordynująca Jules Ferry z Arques we Francji zaprezentowała planszową grę ekologiczną, która jest efektem wspólnej pracy. Każda ze szkół zaprojektowała pytania i problemy do swojej części zgodnie ze swoim obszarem tematycznym. Na krakowskie spotkanie robocze szkół przyjechało 52 dzieci z zagranicy wraz z opiekunami. Podczas kilkudniowego pobytu wspólnie z naszymi uczniami zwiedzały one miasto i okolice oraz brały udział w zajęciach szkolnych, a także lekcjach prowadzonych w dwóch językach. Opowiadały o swoich krajach, miastach, szkołach i rówieśnikach. Tak jak polskie dzieci lubią chodzić do szkoły, śpiewać, tańczyć, rysować, uprawiać sporty.

Spotkania były dla wszystkich uczniów wspaniałą lekcją ćwiczenia konwersacji w języku angielskim. Na zakończenie spotkania roboczego zorganizowaliśmy wielki, międzynarodowy i rodzinny piknik Były tańce integracyjne z KLANZĄ, malowanie twarzy, zabawy cyrkowe oraz inne atrakcje. Rodzice naszych uczniów i tym razem nie zawiedli przynosząc pyszne wypieki, które można było skosztować w przygotowanej przez nich kawiarence. Zaprosili również zagraniczne dzieci do swoich domów na wspólne spędzanie popołudnia. To pierwszy rok – z zaplanowanych dwóch – w realizacji międzynarodowego projektu. W następnym roku przewidziana jest wspólna inauguracja gry ekologicznej, będzie również zorganizowana kolejna sesja Parlamentu Młodych Eko- Europejczyków w Arques we Francji gdzie miedzy innymi pojedzie delegacja naszych uczniów. Tydzień wspólnej pracy i zabawy zaowocował nowymi, pozytywnymi doświadczeniami, zarówno dla nauczycieli szkół partnerskich, jak i dla wszystkich uczniów. Do zobaczenia za rok.

Marta Chrupczalska Teresa Starzec

dyrektor Szkoły Podstawowej nr123
Szkolny koordynator projektu

Konrad Spryńca